IJsland

Zaterdag 23 augustus:

Hella - Vik

Vanmorgen vroeg opgestaan om op pad te gaan. De luifel-boer heeft het armworstellen van zijn collega's verloren, want de luifel was weggehaald, terwijl de alternatieve route zo mogelijk nog voller stond dan de avond hiervoor.

Vervolgens een zeer vermakelijk tafereel: de Duitse kolonie blaast de aftocht. We hebben nog nooit zo snel en georganiseerd zo'n grote groep enorme voertuigen zich zien terugtrekken van een stuk land dat door de plaatselijke bevolking werd opgeëist (maar ja, onze eerste echte herinneringen stammen uit de jaren tachtig).

We konden in ieder geval ook van de camping afkomen, al viel dat nog niet helemaal mee: zowel het grasveld als grote delen van de weg waren door de echte hobbyisten onder de boeren volledig omgeploegd. Gelukkig kwamen we met veel glijden en flink wat wielspin toch van de camping af.

Voor vandaag was echt vreselijk weer opgegeven en inderdaad hebben we behoorlijk wat regen gehad. Maar toch ook vandaag weer zon en vrijwel iedere keer dat we buiten waren was het droog. Dat is wel een voordeel met de camper: je komt soms ergens aan voor een wandeling terwijl het giet. Dan ga je gewoon eerst even eten of een spelletje doen in de camper tot het enigszins opklaart.

En gelukkig hebben we ook wel goede spullen bij ons: warme kleding, maar vooral waterdichte spullen. Ook Tobias kon lekker droog zitten in de rugdrager. we waren even bang dat hij dit wellicht benauwend zou vinden, maar dat viel alles mee.

Bij de eerste waterval van de dag, de Seljalandsfoss, zijn Thijmen en Corianne achter de waterval langs gelopen, terwijl Jeroen wachtte op dat ene moment dat er even geen toeristen tussen de camera en de waterval stonden.

Een minder bekende, maar mooier gelegen waterval ligt een klein stukje verderop, de Gljúfrafoss. Deze kun je pas echt goed zien als je een stukje door het water door een kloof loopt. Op blote voeten natuurlijk, want het water is toch wel knie-diep.

Thijmen wilde dat wel meemaken op Jeroens schouders, maar na een paar stapjes de kloof in vond hij het toch te eng. Jeroen is nog wel even terug gegaan de kloof in tot bij de waterval. Daar is het echt paradijselijk (op de temperatuur na). In zijn enthousiasme schreeuwde Jeroen het dus uit, wat bij de wachtende familie buiten de kloof reden was om de levensverzekering van Jeroen te lichten. Maar gelukkig kwam Jeroen even later weer uit de kloof gelopen om zich met de rest van de familie te herenigen.

Na deze watervallen gingen we door naar een waar watergordijn: 60 meter hoog en 25 meter breed, de Skogafoss. Thijmen en Corianne zijn helemaal naar boven geklommen, wat Thijmen natuurlijk erg leuk vond. Jeroen kon zich ook weer uitleven met het maken van foto's.

Na deze waterval zijn we doorgereden naar Vik. Net voor Vik loopt de weg door een prachtig heuvellandschap. Mooie kloven en vergezichten op besneeuwde bergtoppen. En dat allemaal in dat schitterende IJslandse licht. Echt iets om stil van te worden...

Bij Vik moesten we voor het eerst tanken. Daar kregen we toch wel even een flinke schok: de camper liep ongeveer 1 op 3! En we hebben nog zo'n 2000 kilometer te rijden, dus dat gaat flink in de papieren lopen. Toch maar even de papieren van de camper erop nageslagen. Daar werd het al snel duidelijk: hoewel onze Amerikaanse camper lekker pittig kon rijden leverde dat wel een exorbitant hoge brandstofconsumptie op. Tied veur 't nije rieden!!

De camping in Vik stelt niet veel voor. En de campingbeheerder komt alleen begin van de avond even langs om de toiletrollen aan te vullen en het kampeergeld te innen. Een beetje een cowboy, eind dertig, leren laarzen, leren jas, matje in de nek en op het moment dat hij een kind ziet begint hij spontaan als Donald Duck te praten. Het zal best aardig bedoeld zijn, maar wij zouden onze kinderen niet graag alleen bij zo'n populaire oom laten kamperen.